Pagini

Bloguri, Bloggeri si Cititori

Follow FB

Translate

miercuri, 4 decembrie 2013

MODELUL DE JOC PENTRU ECHIPELE REPREZENTATIVE SCOLARE



             Sistemul actual nu permite profesorului-antrenor sa-si organizeze munca in vederea unei echipe reprezentative scolare cu adevarat competitiva. Orele de pregatire pentru ansamblul sportiv sau cerc sportiv sunt foarte putine , total insuficiente , iar cei ce reusesc cu adevarat sa obtina performante nu o pot face decat prin anumite sacrificii.
             Din experienta personala si din discutiile avute cu diversi colegi de catedra, specialisti in domeniu, am constatat, in timp, ca singura varianta pentru a obtine rezultate constante, de durata, este sa se lucreze separat (incepatorii si echipa de baza) si, mai ales, sa adaptam lectia de antrenament cu echipa scolara la nivelul regulilor unei lectii de antrenament sportiv.
              Este absolut necesar sa separam jucatorii incepatori de cei mai experimentati pentru a putea progresa in ambele directii. Evident , obiectivul urmarit este selectionarea jucatorilor talentali si promovarea in grupa separata valorica si promovarea cat se poate de repede , atunci cand acestia si-au insusit tehnica de baza si pot incepe sa lucreze la un nivel superior.
              Cu grupa de avansati, este indicat, daca nu chiar obligatoriu, sa lucram individualizat in vederea formarii jucatorilor pe posturi.
              In acest sens , vom aborda modelul de joc din doua perspective , cea a pregatirii grupei de incepatori si cea a pregatirii grupei reprezentative scolare.

Modelul I , incepatori ( clasele a IX-a )

Cerinte:
      -  In atac toti jucatorii trebuie sa efectuieze pasarea in terenul propriu si trecerea mingii peste fileu, in mod deosebit cu doua maini de sus.
-      Organizarea apararii: fara blocaj, cu jucatorul din Z 3 langa fileu, jucatorii din Z 2 si Z 4, inapoia liniei de 3 m, la un metru in interior, fata de linia laterala, jucatorul din Z 6 intermediar (in mijlocul terenului) la 5-6 m fata de fileu: jucatorii din zonele 1 si 5 de o parte si de alta a jucatorului 6, completand spatile goale, la distanta de 7-8 m fata de fileu. Fiecare jucator are un culoar cu vizibilitate clara pentru preluarea mingii, se recomanda preluarea si pasarea de sus in apararea tuturor zonelor.
-      Organizarea atacului : trimiterea mingii catre jucatorul din Z 3, aflat langa fileu; combinatii cu ridicarea inalta (de baza) si cu ridicarea inalta peste cap ( pentru jucatorii indemanatici ).
             In aceasta etapa nu se  cunoaste lovitura de atac, dar nici nu se exclude invatarea procedeului de atac pe directia elanului cu jucatorii mai indemanatici.
             Pentru inceput, serviciul poate fi executat din teren de la 4, 5, 6 m fata de fileu fara a se limita numarul fara a se limita numarul loviturilor la 3, jocul desfasurandu-se cu mai multe lovituri. Pentru a se inlatura teama de a nu gresi, nu se tine cont de acuratetea regulamentara a loviturilor si de trimiterea mingii peste fileu din prima lovitura. Se fac corectari permanente imbunatatindu-se pe momentul principal al miscarii.

Obiective generale:
1.  selectionarea elevelor talentate pentru echipa scolii;
2. asigurarea unei pregatiri fizice generale cu indici ai calitatilor motrice care sa constituie o certa premisa a evolutiei optime pe plan  specific;
3.  insusirea corecta  aprocedeelor tehnico-tactice de baza ale jocului de volei;
4. formarea capacitatii de a desfasura jocul bilateral, cu efectiv redus si reguli simplificate.

                      Mijloace folosite in realizarea obiectivelor instruirii:
a)     Pentru calitati motrice si procedee specifice de atac si de aparare
-      jocuri dinamice;
-      jocuri aplicative;
-      circuite mixte;
-      structuri de exercitii pentru:
·        pase
·        serviciu
·        preluare
·        atac( trecerea mingii peste plasa )
b)    Pentru actiuni tactice individuale si colective de atac si de aparare:
-      complexe tehnice de atac-aparare;
-      complexe de exercitii pentru:
* pase
* serviciu
* preluare
* atac ( trecerea mingii peste plasa );
-      structuri de exercitii pentru atac;
-      structuri de exercitii pentru aparare.
c)     Pentru schemele de joc in atac si n aparare:
-      structuri de exercitii pentru schemele de atac;
-      structuri de exercitii pentru schemele de aparare;
d)    Pentru verificarea nivelului de instruire si de aplicare a temelor de atac si de aparare:
-      jocul scoala;
-      jocul de antrenament;
-      jocul de verificare;
-      jocul oficial.
     e)  Pentru verificarea si evaluarea nivelului de instruire :
  - probe de control utilizând exerciţii cu execuţii standardizate;
  - modelul de joc realizat in jocuri şcoala, la antrenament, de verificare si oficiale.


 Obiectivele propuse pentru lecţiile de antrenament

Pregătirea fizica
-         dezvoltarea vitezei de reacţie , de deplasare
-         dezvoltarea indemanarii
-         dezvoltarea mobilităţii articulare si elasticităţii musculare
-         dezvoltarea detentei in picioare si in braţe
-         dezvoltarea capacitaţii de adaptare la eforturi aerobe.
-          
Pregătirea tehnica
- invatarea, consolidarea si perfecţionarea procedeelor tehnice fundamentale comune atacului si apararii:
- pozitia fundamentala :
             · procedee de baza :
                                       -     înalta
  -          medie
  -          joasa
                        · procedee speciale :
                                                 -    pentru preluarea serviciului
   -         cu fandare
   -         cu ingenunchere
              .  miscarea in teren
                        - pasul adaugat  : - inainte
                                                   - inapoi
                                                   - lateral
                        - pasul simplu
                        - pasul dublu
      ·procedee de baza :
            - saritura cu bataie pe unul si pe doua picioare
            - de pe loc si cu elan
       ·procedee speciale
-         fandare inainte
-         fandare laterala
-         salt inainte , lateral cu luarea pozitiei joase
-         oprirea
-         schimbul directiei.
- pasa (ridicarea pentru atac):
     - procedee de baza : - pasa (ridicarea) scurta inainte
                                      - pasa (ridicarea) lunga inainte
                                      - pasa de jos cu doua maini
- lovitura de atac ( facultativ)- procedeu drept 
- preluarea din serviciu    - preluare de sus cu doua maini
- preluare de jos cu doua maini
- serviciul
         Procedeu de baza: 
-         de sus din fata (in forta) 
  Pregatirea tactica
   - invatarea, consolidarea si perfectionarea actiunilor tactice individuale :
       - in atac :- pasa
                      - atacul (facultativ)
                      - serviciul
      - in aparare : - preluarea din serviciu
                           - blocajul ( facultativ)
                           - pozitia pe zone .
  - invatarea , consolidarea si perfectionarea actiunilor tactice colective
        - in atac :
                   - pozitia in teren la serviciul propriu
                   - pozitia in linia a II-a (fara schimb de locuri)
        - in aparare :
                   - pozitia la serviciul adversarului
                   - pozitia in lia a II-a (fara schimb de locuri)

MODEL II  avansati ( clasele X-XII )
Cerinte :
- specializarea jucatorilor pe posturi (tragatori-ridicatori)
            - formula de atac : 4T+2R (5T+1R) ;
            - sistem de aparare : ucatorul VI retras, aparare pe culoare.
Organizarea apararii :
·        blocaj colectiv de doi jucatori la minge si la zona, dublajul blocajului de catre extrema fata (care nu sare la blocaj ), perfectionarea preluarilor din serviciu si din atac,specializarea in aparare a jucatorilor din zona V si VI, orientarea rapida in teren in functie de blocaj, preluari din plonjon lateral si inainte, preluari cu amortizare;
·        blocaj individual la atac din pase joase si cu traiectorie indusa.Atac prin procedeu intors,
·        autodublarea atacului si blocajului propriu ;
·        dublarea blocajului la limita culoarelor cu jucatorii din linia 2.
        Organizarea atacului : combinatii cu intrare din zonele I si VI, cu pase scurte si lungi, inalte, joase, intinse, inainte si peste cap, lovitura de atac pe directia elanului intindu-se cel mai inalt punct de lovire si plasare a mingi. Atac procedeu intors (perfectionare),
informativ intrare din zona V, actiuni inselatoare ale ridicatorilor, la pase si ale tragatorilor(elan-bataie), dublajul atacului, in functie de situatia tactica.


       Dispozitiv de serviciu :                     

a) primirea serviciului se efectueaza in 4 si chiar 3 jucatori,in functie de intrarea ridicatorului din linia  a II -a si eliberarea unor tragatori din linia I de problema serviciului,pentru accelerarea combinatiilor din atac, in functie de efectuarea  schimbarilor tactice de zone ( de locuri ) in ambele linii si formula de echipa ( 4+2 ) in principal si ( 5+1 ) in secundar.
b) la efectuarea serviciului : jucatorii din zonele 2 – 3 - 4 aproape de fileu, in fata adversarului direct, cu bratele si palmele pregatite pentru efectuarea blocajului, in principal, sau cu schimbarea zonelor (locurilor), cu trecerea ridicatorului in zona 2, in secundar. Din linia a doua, ridicatorul va ajunge prmanent in zona 1 pentru efectuarea intaririi, sistemul de aparare cu jucatorul 6, incepe specializarea pe posturi si zone, atat in atac, cat si in aparare.
         Trebuie sa mentionam si sa acceptam ca, in permanenta, obiectivul principal este formarea jucatorului complet, care sa poata actiona in toate zonele si posturile echipei, conform solicitarilor actiunilor din timpul jocului. Specializarea jucatorilor pe anumite zone, in atac sau  in aparare, contribuie la marirea eficientei tacticii individuale si colective si implicit la dobandirea unor rezultate superioare.
 Obiective generale :
           - Dezvoltarea continua a calitatilor motrice cu orientare treptata spre formele de manifestare ale acestora in jocul de volei ;
           - Perfectionarea tehnicii de baza in conditii cat mai apropiate de joc ;
           - Specializarea pe grupe de posturi ( ridicatori, tragatori )si inceperea specializarii pe postul pentru care sportivul are aptitudini si se preconizeaza ca va da randament maxim ;
          - Perfectionarea cunostintelor si deprinderilor de tactica individuala, insistandu-se asupra formarii capacitatii de alegere a celor mai cuprinzatoare procedee tehnice, in raport de situatia de joc si de orientare a actiunilor individuale, in sensul colaborarii tactice cu coechipierii ;
         - Consolidarea deprinderilor de colaborare tactica diversificata in cadrul cuplurilor ( ridicator - tragator ) ;
         - Formarea capacitatii de integrare eficienta in joc, subordonand actiunile individuale cerintelor tactice ale ansamblului ( sistemele de atac si aparare folosite de echipa ).
Temele si obiectivele care se realizeaza in lectiile de antrenament :
Pregatirea fizica :
                             - dezvoltarea calitatilor motrice, fiecare in regimul de manifestare a celorlalte ;
                             - cresterea indicilor  de manifestare a vitezei ;
                             - cresterea indicilor de manifestare a detentei picioarelor si bratelor ;
                             - dezvoltarea fortei muschilor picioarelor, bratelor, abdomenului si spatelui;
                             - dezvoltarea capacitatii de adaptare la eforturile aerobe, anaerobe si mixte;
                              - dezvoltarea capacitatii de manifestare a mobilitatii articulare si elasticitatii musculare ;
                              - dezvoltarea indemnarii specifice.
Pregatirea tehnica :
 *consolidarea si pregatirea procedeelor tehnice;
           - pasa  : - cu traiectorie intinsa
                         - cu traiectorie in urcare
                         - din saritura peste cap
                         - cu fenta
                         - cu o mana
            - lovitura de atac :  -procedeu intors
                                           -procedeu de baza
                                           -procedeu cu rotarea bratelor
                                           -procedee speciale :  -cu fenta de brat
                                                                             -cu fenta de trunchi
                                                                             -atac liftat
                                                                             -atac lobat
                                                                             -atac din linia a II-a
              - serviciul
                               -procede de baza :  -de sus din fata plutitor
                                                              -de sus din  fata din saritura
                -preluarea mingii dn serviciu
                                -procedee speciale :  -preluarea cu o mana,
        
               -blocajul

Pregatirea tactica :
                   -consolidarea si perfectionarea actiunulor tactice individuale si colective invatate anterior;
                   -perfectionarea actinilor tactice colective;
                   -invatarea de actiuni noi  :
                           *actiuni tactice individuale:
                                           - ridicarea pentru atac – variante;
                                           - lovitura de atac – variante;
                                           - fentele (miscarile inselatoare);
                                           - dublarea blocajului;
                                           - dublarea atacului.
                           *actiuni tactice colective:
                                            - combinatii in atac cu o pasa;
                                            - combinatii in atac cu doua pase;
                                            - cu atac simultan ;
                                            - cu schimb de locuri;
                                            - cu intrarea ridicatorului din linia a-II-a;
                                            - cu atac din linia a-II-a;
                                            - din mingi in urcare;
                        *tactica la serviciul propriu ( cu schimb de locuri )
                        *tactica de serviciu l advers ( primire in 5-4 jucatori )
                        *schimbarea zonelor la serviciul propriu in functie de specializarea pe posturi si zone.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu