Sistemul actual nu permite
profesorului-antrenor sa-si organizeze munca in vederea unei echipe
reprezentative scolare cu adevarat competitiva. Orele de pregatire pentru
ansamblul sportiv sau cerc sportiv sunt foarte putine , total insuficiente ,
iar cei ce reusesc cu adevarat sa obtina performante nu o pot face decat prin
anumite sacrificii.
Din experienta personala si din
discutiile avute cu diversi colegi de catedra, specialisti in domeniu, am
constatat, in timp, ca singura varianta pentru a obtine rezultate constante, de
durata, este sa se lucreze separat (incepatorii si echipa de baza) si, mai ales,
sa adaptam lectia de antrenament cu echipa scolara la nivelul regulilor unei
lectii de antrenament sportiv.
Este absolut necesar sa separam
jucatorii incepatori de cei mai experimentati pentru a putea progresa in ambele
directii. Evident , obiectivul urmarit este selectionarea jucatorilor talentali
si promovarea in grupa separata valorica si promovarea cat se poate de repede ,
atunci cand acestia si-au insusit tehnica de baza si pot incepe sa lucreze la
un nivel superior.
Cu grupa de avansati, este
indicat, daca nu chiar obligatoriu, sa lucram individualizat in vederea
formarii jucatorilor pe posturi.
In acest sens , vom aborda
modelul de joc din doua perspective , cea a pregatirii grupei de incepatori si
cea a pregatirii grupei reprezentative scolare.
Modelul I , incepatori ( clasele a
IX-a )
Cerinte:
-
In atac toti jucatorii trebuie sa efectuieze pasarea in terenul propriu
si trecerea mingii peste fileu, in mod deosebit cu doua maini de sus.
-
Organizarea
apararii: fara blocaj, cu jucatorul din Z 3 langa fileu, jucatorii din Z 2 si Z
4, inapoia liniei de 3 m,
la un metru in interior, fata de linia laterala, jucatorul din Z 6 intermediar (in
mijlocul terenului) la 5-6 m
fata de fileu: jucatorii din zonele 1 si 5 de o parte si de alta a jucatorului
6, completand spatile goale, la distanta de 7-8 m fata de fileu. Fiecare
jucator are un culoar cu vizibilitate clara pentru preluarea mingii, se
recomanda preluarea si pasarea de sus in apararea tuturor zonelor.
-
Organizarea
atacului : trimiterea mingii catre jucatorul din Z 3, aflat langa fileu; combinatii
cu ridicarea inalta (de baza) si cu ridicarea inalta peste cap ( pentru
jucatorii indemanatici ).
In aceasta etapa nu se cunoaste lovitura de atac, dar nici nu se
exclude invatarea procedeului de atac pe directia elanului cu jucatorii mai
indemanatici.
Pentru inceput, serviciul poate fi
executat din teren de la 4, 5, 6
m fata de fileu fara a se limita numarul fara a se
limita numarul loviturilor la 3, jocul desfasurandu-se cu mai multe lovituri.
Pentru a se inlatura teama de a nu gresi, nu se tine cont de acuratetea
regulamentara a loviturilor si de trimiterea mingii peste fileu din prima
lovitura. Se fac corectari permanente imbunatatindu-se pe momentul principal al
miscarii.
Obiective generale:
1.
selectionarea elevelor talentate pentru echipa scolii;
2. asigurarea unei pregatiri fizice generale cu indici
ai calitatilor motrice care sa constituie o certa premisa a evolutiei optime pe
plan specific;
3. insusirea
corecta aprocedeelor tehnico-tactice de
baza ale jocului de volei;
4. formarea capacitatii de a desfasura jocul
bilateral, cu efectiv redus si reguli simplificate.
Mijloace folosite in realizarea obiectivelor instruirii:
a) Pentru calitati motrice si procedee specifice de atac
si de aparare
-
jocuri dinamice;
-
jocuri
aplicative;
-
circuite mixte;
-
structuri de
exercitii pentru:
·
pase
·
serviciu
·
preluare
·
atac( trecerea
mingii peste plasa )
b) Pentru actiuni tactice individuale si colective de
atac si de aparare:
-
complexe tehnice
de atac-aparare;
-
complexe de
exercitii pentru:
* pase
* serviciu
* preluare
* atac ( trecerea mingii peste plasa );
-
structuri de
exercitii pentru atac;
-
structuri de
exercitii pentru aparare.
c) Pentru schemele de joc in atac si n aparare:
-
structuri de
exercitii pentru schemele de atac;
-
structuri de
exercitii pentru schemele de aparare;
d) Pentru verificarea nivelului de instruire si de
aplicare a temelor de atac si de aparare:
-
jocul scoala;
-
jocul de
antrenament;
-
jocul de
verificare;
-
jocul oficial.
e)
Pentru verificarea si evaluarea nivelului de instruire :
- probe de control utilizând exerciţii cu execuţii standardizate;
- modelul de joc realizat in jocuri şcoala,
la antrenament, de verificare si oficiale.
Obiectivele propuse pentru lecţiile de
antrenament
Pregătirea
fizica
-
dezvoltarea
vitezei de reacţie , de deplasare
-
dezvoltarea
indemanarii
-
dezvoltarea
mobilităţii articulare si elasticităţii musculare
-
dezvoltarea
detentei in picioare si in braţe
-
dezvoltarea
capacitaţii de adaptare la eforturi aerobe.
-
Pregătirea
tehnica
- invatarea, consolidarea si perfecţionarea
procedeelor tehnice fundamentale comune atacului si apararii:
- pozitia
fundamentala :
·
procedee de baza :
-
înalta
-
medie
-
joasa
· procedee speciale :
- pentru preluarea serviciului
-
cu fandare
-
cu ingenunchere
.
miscarea in teren
- pasul adaugat : - inainte
- inapoi
- lateral
- pasul simplu
- pasul dublu
·procedee de baza :
- saritura cu bataie pe unul si pe doua
picioare
- de pe loc si cu elan
·procedee speciale
-
fandare inainte
-
fandare laterala
-
salt inainte ,
lateral cu luarea pozitiei joase
-
oprirea
-
schimbul
directiei.
- pasa
(ridicarea pentru atac):
- procedee de baza : - pasa (ridicarea)
scurta inainte
- pasa
(ridicarea) lunga inainte
- pasa de
jos cu doua maini
- lovitura
de atac ( facultativ)- procedeu drept
-
preluarea din serviciu - preluare de
sus cu doua maini
- preluare de jos cu doua maini
- serviciul
Procedeu de baza:
-
de sus din fata
(in forta)
Pregatirea
tactica
- invatarea, consolidarea si perfectionarea
actiunilor tactice individuale :
- in atac :- pasa
- atacul (facultativ)
- serviciul
- in aparare : - preluarea din serviciu
- blocajul (
facultativ)
- pozitia pe zone .
- invatarea , consolidarea si perfectionarea
actiunilor tactice colective
- in atac :
- pozitia in teren la
serviciul propriu
- pozitia in linia a II-a
(fara schimb de locuri)
- in aparare :
- pozitia la serviciul
adversarului
- pozitia in lia a II-a
(fara schimb de locuri)
MODEL II avansati ( clasele X-XII )
Cerinte :
- specializarea jucatorilor pe
posturi (tragatori-ridicatori)
- formula de atac : 4T+2R (5T+1R) ;
- sistem de aparare : ucatorul VI retras, aparare pe culoare.
Organizarea apararii :
·
blocaj colectiv de doi jucatori la minge si la zona,
dublajul blocajului de catre extrema fata (care nu sare la blocaj ),
perfectionarea preluarilor din serviciu si din atac,specializarea in aparare a
jucatorilor din zona V si VI, orientarea rapida in teren in functie de blocaj,
preluari din plonjon lateral si inainte, preluari cu amortizare;
·
blocaj individual la atac din pase joase si cu
traiectorie indusa.Atac prin procedeu intors,
·
autodublarea atacului si blocajului propriu ;
·
dublarea blocajului la limita culoarelor cu jucatorii din
linia 2.
Organizarea atacului : combinatii cu intrare din zonele I si VI, cu
pase scurte si lungi, inalte, joase, intinse, inainte si peste cap, lovitura de
atac pe directia elanului intindu-se cel mai inalt punct de lovire si plasare a
mingi. Atac procedeu intors (perfectionare),
informativ intrare din zona V, actiuni inselatoare
ale ridicatorilor, la pase si ale tragatorilor(elan-bataie), dublajul atacului,
in functie de situatia tactica.
Dispozitiv de serviciu :
a) primirea serviciului se efectueaza in 4 si
chiar 3 jucatori,in functie de intrarea ridicatorului din linia a II -a si eliberarea unor tragatori din
linia I de problema serviciului,pentru accelerarea combinatiilor din atac, in
functie de efectuarea schimbarilor
tactice de zone ( de locuri ) in ambele linii si formula de echipa ( 4+2 ) in
principal si ( 5+1 ) in secundar.
b) la efectuarea serviciului : jucatorii din
zonele 2 – 3 - 4 aproape de fileu, in fata adversarului direct, cu bratele si
palmele pregatite pentru efectuarea blocajului, in principal, sau cu schimbarea
zonelor (locurilor), cu trecerea ridicatorului in zona 2, in secundar. Din linia a
doua, ridicatorul va ajunge prmanent in zona 1 pentru efectuarea intaririi,
sistemul de aparare cu jucatorul 6, incepe specializarea pe posturi si zone,
atat in atac, cat si in aparare.
Trebuie sa mentionam si sa acceptam ca, in permanenta, obiectivul
principal este formarea jucatorului complet, care sa poata actiona in toate
zonele si posturile echipei, conform solicitarilor actiunilor din timpul
jocului. Specializarea jucatorilor pe anumite zone, in atac sau in aparare, contribuie la marirea eficientei
tacticii individuale si colective si implicit la dobandirea unor rezultate
superioare.
Obiective generale :
-
Dezvoltarea continua a calitatilor motrice cu orientare treptata spre formele
de manifestare ale acestora in jocul de volei ;
-
Perfectionarea tehnicii de baza in conditii cat mai apropiate de joc ;
-
Specializarea pe grupe de posturi ( ridicatori, tragatori )si inceperea
specializarii pe postul pentru care sportivul are aptitudini si se preconizeaza
ca va da randament maxim ;
-
Perfectionarea cunostintelor si deprinderilor de tactica individuala,
insistandu-se asupra formarii capacitatii de alegere a celor mai cuprinzatoare
procedee tehnice, in raport de situatia de joc si de orientare a actiunilor
individuale, in sensul colaborarii tactice cu coechipierii ;
-
Consolidarea deprinderilor de colaborare tactica diversificata in cadrul
cuplurilor ( ridicator - tragator ) ;
-
Formarea capacitatii de integrare eficienta in joc, subordonand actiunile
individuale cerintelor tactice ale ansamblului ( sistemele de atac si aparare
folosite de echipa ).
Temele si
obiectivele care se realizeaza in lectiile de antrenament :
Pregatirea
fizica :
- dezvoltarea
calitatilor motrice, fiecare in regimul de manifestare a celorlalte ;
- cresterea
indicilor de manifestare a
vitezei ;
- cresterea
indicilor de manifestare a detentei picioarelor si bratelor ;
- dezvoltarea
fortei muschilor picioarelor, bratelor, abdomenului si spatelui;
- dezvoltarea
capacitatii de adaptare la eforturile aerobe, anaerobe si mixte;
- dezvoltarea
capacitatii de manifestare a mobilitatii articulare si elasticitatii
musculare ;
- dezvoltarea indemnarii specifice.
Pregatirea tehnica :
*consolidarea si pregatirea procedeelor tehnice;
-
pasa : - cu traiectorie intinsa
- cu traiectorie in
urcare
- din saritura peste
cap
- cu fenta
- cu o mana
- lovitura de atac :
-procedeu intors
-procedeu de baza
-procedeu cu rotarea bratelor
-procedee speciale : -cu
fenta de brat
-cu
fenta de trunchi
-atac liftat
-atac lobat
-atac din linia a II-a
- serviciul
-procede de baza
: -de sus din fata plutitor
-de sus din fata din saritura
-preluarea mingii dn serviciu
-procedee
speciale : -preluarea cu o mana,
-blocajul
Pregatirea tactica :
-consolidarea si
perfectionarea actiunulor tactice individuale si colective invatate anterior;
-perfectionarea actinilor
tactice colective;
-invatarea de actiuni
noi :
*actiuni tactice individuale:
-
ridicarea pentru atac – variante;
-
lovitura de atac – variante;
-
fentele (miscarile inselatoare);
-
dublarea blocajului;
-
dublarea atacului.
*actiuni tactice
colective:
-
combinatii in atac cu o pasa;
-
combinatii in atac cu doua pase;
-
cu atac simultan ;
-
cu schimb de locuri;
- cu intrarea
ridicatorului din linia a-II-a;
-
cu atac din linia a-II-a;
-
din mingi in urcare;
*tactica la serviciul propriu (
cu schimb de locuri )
*tactica de serviciu l
advers ( primire in 5-4 jucatori )
*schimbarea zonelor la
serviciul propriu in functie de specializarea pe posturi si zone.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu