Pagini

Bloguri, Bloggeri si Cititori

Follow FB

Translate

luni, 24 februarie 2014

Un punct de vedere despre O.N.S.S. Parerea mea.

         Pentru ca postarea mea nu a ramas fara urmari si am primit cateva telefoane de la colegi ( unii doar amuzati ca vreau sa ma bat cu morile de vant, altii chiar interesati de cele scrise ), o sa insist si o sa detaliez putin cele afirmate cu putin timp in urma.
         O sa incep prin a va spune ca sunt profesor din anul scolar 1995-1996, si am inceput sa particip in competitiile organizate sub egida O.N.S.S. ( Olimpiada Nationala a Sportului Scolar ) din anul scolar 1996-1997. De atunci, fara pauza, am tinut echipa de volei-fete a liceului la care profesez. Basca ani la rand echipele de fotbal-baieti, baschet-baieti si, ocazional, rugby-tag ori baschet-fete.
         In timp, am observat ca nu le poti face pe toate odata, si inci un caz la fel de bine. Nu poti sa-ti imparti energia pe mai multe fronturi fara sa pierzi din randament. Asa ca, dupa o vreme am ramas numai cu echipa de volei. Dar, am observat si va pot spune multe din propria experienta.
         Aceasta olimpiada a sportului scolar a fost initiata, cu siguranta, pentru a dezvolta sportul de masa, pentru a implica in sistem cat mai multi copii. Pentru a-i aduce pe terenul de sport. Pentru a indeplini obiectivele sportului scolar, si anume de a crea emulatie si de a intari sanatatea copiilor nostri.
         Legandu-se de doua aspecte ( 1. elevii legitimati sunt inscrisi la scolile participante in competitii si trebuie sa le dam posibilitatea sa-si reprezinte scolile; 2. spectacolul fara jucatorii legitimati scade dramatic ), cei care sustin actualul regulament al O.N.S.S., pierd din vedere faptul ca aceste competitii sunt din ce in ce mai anoste, mai lipsite de farmec ( culmea! ) si ... mai sarace in numarul de participanti ( spectacolul creste doar la fazele finale, acolo unde se prezinta toate echipele calificate si toate sunt pline de legitimati ). Se poate crea o varianta care sa permita si accesul legitimatilor in joc, dar sa se si sustina in acelasi timp sportul de masa (nici eu nu sunt de acord cu crearea a doua tipuri de campionate in paralel - cu si fara legitimati - in primul rand datorita aspectului financiar ). De exemplu, la sporturile de echipa, trebuie sa se bage obligativitatea respectarii unei reguli: nu au voie sa intre in teren jucatori legitimati la cluburile sportive in proportie mai mare de 20 % din numarul total de jucatori ai echipei.
         Va spun sincer ca sunt din ce in ce mai multi profesori care vor sa renunte la a mai pregati echipele scolare. Si pe buna dreptate: de ce sa te mai chinui sa-i inveti pe elevi sa practice un sport anume, pentru ca atunci cand intri in competitie sa vina si sa te zdrobeasca o echipa plina de jucatori legitimati careia nu-i poti face fata, indiferent de orice si oricate antrenamente ai face tu... Plus ca elevii se simt debusolati in urma unui astfel de meci... Se va ajunge practic la paradoxul in care elevii legitimati vor participa la doua competitii ( campionatele scolare si cele pentru cluburile sportive ), iar ceilalti copii vor ramane linistiti in fata televizorului, calculatorului, jucandu-se, navigand pe internet sau socializand pe....facebook.

         Am vazut echipe frumoase, valoroase, distruse de aparitia a 3 - 4 legitimati. Cum? Jucatorii care isi pierdeau locul de titular nu se mai prezentau nici macar la antrenamente ( acolo unde de obicei legitimatii nu participa ) daramite la jocurile oficiale. Si asa, unele echipe, daca vreun legitimat nu ajungea la meci, nu mai aveau numarul necesar de jucatori pentru inceperea meciului. ( e si amuzant si trist in acelasi timp sa-ti vezi colegii transformandu-si masinile personale in adevarate taxi-uri numai pentru ca sa-si poata aduce in timp util jucatorii de care mai aveau nevoie pentru a putea incepe meciul )
          Am vazut echipe care castigau un campionat, dar care nu se puteau prezenta la faza urmatoare pentru ca jucatorii erau implicati in alte competitii sportive cu cluburile la care activau.
         Am vazut echipe care castigau orice meci fiind conduse de profesorul de matematica...
         Am vazut plictiseala pe fata jucatorilor legitimati care se prezentau la O.N.S.S. Si am vazut dezamagirea copiilor care se simteau nedreptatiti fiind pusi sa lupte in conditii inegale.
         Am vazut profesori care erau foarte buni cand prindeau o generatie de sportivi legitimati si care nici nu mai participau la competitii cand le plecau acesti jucatori care faceau totul pe teren.

         Am vazut competitia de volei fete - licee ( in municipiul Galati ) pe cand avea 11 echipe participante si traiesc acum dezamagirea sa particip intr-o competitie cu doar 5 echipe. Asta in conditiile in care s-au inscris doua echipe noi, anul acesta, pentru ca aveau jucatoare legitimate. Va povesteste toate aceste lucruri un profesor care este satul de atatia ani de asteptare in care sa vada ca se schmba un sistem prost si nedrept. Sincer va spun, daca s-ar fi jucat fara legitimati, eram un abonat permanent al fazelor superioare. Pentru ca am muncit. Am fost pasionat, faceam cate 3 antrenamente pe saptamana cu o echipa de amatoare. Ajunsesem sa ma bat cu echipele cu jucatoare de club. Nu sa le bat, dar sa le fac fata onorabil. Va spun drept, m-am cam saturat. Ma voi retrage si eu, asa cum au facut-o si altii. In curand, O.N.S.S. va insemna doar adunarea legitimatilor intr-o minicupa a scolilor. Poate vin altii mai norocosi, sa vada si sa traiasca alte vremuri!

         Multi mi-au spus ca sunt naiv, ca nu o sa ma trezesc niciodata. Ei bine, nu stiu cata naivitate a fost. Mai degraba a fost o dorinta nebuna de a participa intr-un sistem normal, corect si de a demonstra cat de bine imi fac treaba. Vroiam sa am satisfactia de a castiga un turneu pentru ca EU AM ANTRENAT, AM PREGATIT O ECHIPA si EU AM FACUT-O SA CAPETE VALOARE !!! Din pacate, puteti spune in continuare ca sunt un naiv, ca tot timpul am fost. Am crezut in cai verzi pe pereti.

         Daca sunteti profesori de educatie-fizica si chiar aveti o pasiune din a va face meseria ca la carte, limitati-va la ora de educatie-fizica. In rest, nu se merita!


Un comentariu:

  1. Foarte frumos expusa problema! Intr-adevar, frustrant, pentru ca muncesti si iti doresti sa castigi, ajungi intr-o etapa zonala a unui campionat de "nelegitimati" cu legitimati :)), dai tot ce-i mai bun din tine pe teren si realizezi ca nu-i suficient, fara sa vrei deja te resemnezi cu faptul ca ai sa pierzi din setul 2, te rogi sa greseasca ceilalti.. Dupa ce pierzi, la diferenta de cateva puncte, desi faci parte dintr-o echipa de liceu, nu de club, evident, nu-ti mai vine sa te duci la celalalt meci, pentru ca nu ti se pare corect! Vrei sa pleci acasa, sa te inchizi in sala.. sa muncesti si mai mult ca sa fii mai bun! Pentru mine, cel putin, asa a fost!

    RăspundețiȘtergere